Case

Een tweet van Elon Musk, eigenaar van Tesla, zette heel Nederland - en vooral Noord-Nederland - op scherp. Musk kondigde aan dat Tesla het plan had om een tweede Gigafactory te openen, en deze keer in Europa.

Minister Henk Kamp van Economische Zaken vertrok met een delegatie naar Silicon Valley om Nederland op de kaart te zetten bij Tesla. Patrick Brouns, gedeputeerde Ondernemerschap en Innovatie van de provincie Groningen, wilde daar graag bij aanwezig zijn om Noord-Nederland te promoten. Toen dat verzoek werd afgewezen, aarzelde hij geen moment en benaderde Initio. Tesla, vond Brouns, hoort hier. Bij ons, want wij hebben dezelfde ambitie als Tesla, namelijk de wereld voorzien van duurzame energie. Als Noord-Nederland niet lijfelijk vertegenwoordigd kon zijn in Silicon Valley, dan maar digitaal​.

Creatief team

We gingen aan de slag en deden dat op een Top Dutch-manier: we stelden het ‘creatieve team’ onder meer samen uit ondernemers, politici en bestuurders uit Drenthe, Fryslân en Groningen. Samen met ondernemer Stef van der Ziel en andere deelnemers van de speciaal opgerichte WhatsApp-groep bouwden we aan een campagne. De onderlinge strijdbijl werd begraven en ineens was er geen spoor meer van het Calimero-complex dat het Noorden nogal eens dwars zit. Integendeel: zelfbewustzijn, trots en de overtuiging dat het Noorden the place to be is voor Tesla, kenmerkten de samenwerking.

Campagne Hi Tesla. We Are Top Dutch

Geen campagne zonder een Groot Idee. We waren het er bijzonder snel over eens: het Noorden, dat is niets minder dan Top Dutch. Het beste wat Europa te bieden heeft aan een energiebedrijf van het kaliber van Tesla. En de middelen? Eenvoudig, maar doeltreffend. We ontwikkelden een website samen met full service internetbureau iWink, TopDutch.com, vol informatie die een ondernemer in de VS over zijn nieuwe vestigingsplaats wil hebben. Thema’s als ondernemerschap, talent, duurzaamheid en energie stonden centraal en werden op een Amerikaanse, on-Hollandse manier verwoord. Vervolgens staken we onze kop nog verder boven het maaiveld uit en deelden we in samenwerking met digitaal bureau Tres – een tikje brutaal – onze content via social media.

De hashtag #TopDutch ging viral op Twitter en de website werd veel bezocht. Maar daar bleef het niet bij: Top Dutch heeft het Noorden trots gemaakt, trots en zelfbewust. Dag Calimero, hallo lef. Het lef om initiatief te nemen, projecten te starten, dingen te doen. Ondernemingen, steden, regio’s: Top Dutch is van alle noorderlingen geworden. Daar zijn we trots op, zo trots als een noorderling kan zijn.

Campagne Are You Top Dutch?

Het tweede bedrijf van Top Dutch werd een publiekscampagne. Was Top Dutch eerst vooral zichtbaar geweest op Twitter bij journalisten en politici, werd nu de Fries, Groninger en Drent aangesproken. Met de vraag Are You Top Dutch? werd jonge inwoners van de 3 provincies gevraagd of zij in Tesla’s Gigafactory zouden willen werken, als die hier gebouwd zou worden. De stand op de teller werd na elke mijlpaal naar Elon Musk gecommuniceerd, met de boodschap: als Tesla de fabriek hier bouwt, is er ook voldoende geschoold personeel beschikbaar. Opnieuw een campagne met een knipoog, maar wel met een duidelijke boodschap: wij hebben behalve een prachtig gebied, ook goede vakmensen hier.

Het creatieve team van Initio ontwikkelde – opnieuw in samenwerking met Stef van der Ziel van Jet-StreamiWink en Tres – hiervoor een nieuwe website, drie stralende campagnebeelden (een voor elke provincie), een gimmick en social media-plan. De gimmick, een groene zonnebril, werd de eyecatcher van de campagne. Prominente noorderlingen werden gespot met een bril, en ook premier Rutte werd gefotografeerd met de Top Dutch zonnebril op. Na een knallende opening ging de teller snel lopen en dat bleef-ie de daaropvolgende weken doen. Noord-Nederland, Top of Holland, was opnieuw zichtbaar. Lokaal, regionaal, nationaal en internationaal. Top Dutch dook op in lokale en buitenlandse kranten, regionale en landelijke nieuwsuitzendingen. Opnieuw werd met respect en een beetje jaloezie gekeken naar Top Dutch.

Website Hi Tesla. We Are Top Dutch

 

Campagnevideo Hi Tesla. We Are Top Dutch

 

Website Are You Top Dutch?

 

Campagnevideo Are You Top Dutch?

 

Beeldconcept Are You Top Dutch?

 

Contactgegevens

Helperpark 278, 9723 ZA Groningen +31 (0)50-3134747